تهران، میدان کاج، خیابان سرو غربی، خیابان مروارید، پلاک ۲، طبقه ۴، واحد ۲۵

جراحی ماموپلاستی یا کوچک کردن سینه

ماموپلاستی یا جراحی کوچک کردن سینه

آنچه می خوانید...

یکی از جراحی های زیبایی که به تازگی طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است، عمل جراحی ماموپلاستی می باشد. ماموپلاستی به عمل زیبایی گفته می شود که در آن سینه تغییر سایز داده می شود. اما به طور عمومی و کلی می توان ماموپلاستی  را جراحی کوچک کردن سینه به شمار آورد.

در حال حاضر افراد زیادی به این عمل زیبایی روی آورده اند تا بتوانند با این روش اندام جذاب تری برای خود به وجود آورند.

به طور کلی می توان بیان کرد که عمل جراحی ماموپلاستی دارای دو نوع می باشد:

ماموپلاستی افزایشی :که در آن سایز سینه ی افراد با استفاده از پروتز و موارد مشابه افزایش پیدا می کند.

ماموپلاستی کاهشی: که در آن سایز سینه ی افراد با برداشتن قسمت هایی از سینه کوچک می شود. در ماموپلاستی کاهشی بافت و چربی اضافی سینه برداشته می شود و به همین سبب حجم سینه کاهش پیدا می کند.

چه کسانی نیاز به جراحی ماموپلاستی دارند؟

افرادی که سایز سینه ی آن ها به صورت غیر طبیعی بزرگ است و این امر باعث پایین آمدن اعتماد به نفس آن ها شده است، می توانند از  عمل جراحی ماموپلاستی کاهشی استفاده کنند. بزرگ بودن سینه برای بسیاری از افراد آزاردهنده است و باعث می شود که نتوانند به خوبی دراجتماع و دورهمی ها حضور پیدا کنند.

برخی از افراد به دلیل بزرگ بودن بیش از حد سینه های خود، به مرور زمان دچار درد های مختلفی مانند درد شانه، درد گردن و … می شوند. این افراد نیز حتما باید از این عمل جراحی استفاده کنند و حجم سینه های خود را کاهش دهند.

سن مناسب برای انجام ماموپلاستی متغیر است و افراد می توانند در هر سنی این عمل جراحی را انجام دهند.  دختران نوجوان و جوانی که به صورت ژنتیکی مشکلاتی در سینه های خود دارند می توانند از این عمل استفاده کنند. علاوه بر آن خانم های باردار و شیرده نیز ممکن است بعد از این دوران با افتادگی سینه روبرو شوند. این افراد نیز می توانند از عمل ماموپلاستی و لیفت سینه استفاده کنند.

فواید و عوارض انجام عمل زیبایی ماموپلاستی

این عمل زیبایی می تواند هم بر جسم و هم بر روح تاثیرگذار باشد. به همین سبب دارای مزیت های بسیار زیادی می باشد.

• اگر سینه های فرد بزرگ باشد، ممکن است مشکلات متعددی برای او به وجود آید. یکی از این مشکلات، ایجاد درد در قسمت شانه و گردن می باشد که به وسیله ی کشیده شدن رشته های عصبی به وجود می آید. یکی از فواید مهم انجام ماموپلاستی، از بین بردن این درد ها می باشد.
  • زمانی که سینه های فرد بزرگ باشد، زیر آن ها مرطوب می ماند و باعث می شود که قارچ ها در آن قسمت به راحتی رشد کنند و عفونت های قارچی برای فرد به وجود آید. کاهش سایز سینه این مشکل را از بین می برد.
  • سینه های بزرگ باعث می شود که فرد نتواند به خوبی بایستد و کمی رو به جلو خم شود. این حالت علاوه بر ظاهر نا زیبا، باعث ایجاد مشکل در ستون فقرات نیز می شود. به همین سبب باید از این عمل استفاده کرد.
  • جراحی کوچک کردن سینه به صورتی انجام می شود که جای بخیه بعد از جراحی روی سینه بقیه نماند و ظاهر بدی برای سینه ایجاد نکند. این مورد یکی از مهم ترین مزیت های این جراحی می باشد.

این عمل جراحی یکی از عمل های زیبایی است که دارای کمترین عوارض می باشد و می توان به راحتی آن ها را خنثی کرد. باز شدن بخیه و زخم، عفونت زخم، خونریزی و … از شایع ترین عوارض این عمل می باشد

مراقبت های لازم قبل و بعد از عمل جراحی ماموپلاستی

ماموپلاستی، مانند هر  عمل جراحی دیگر نیاز به مراقبت هایی قبل و بعد از انجام آن دارد که باید حتما آن را رعایت کرد تا بهترین نتیجه را از این جراحی گرفت.

از مهم ترین مراقبت های قبل از ماموپلاستی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• مهارت و تجربه ی جراح می تواند به میزان چشمگیری روی نتیجه ی عمل جراحی تاثیر گذار باشد به همین سبب در انتخاب جراح دقت بسیار زیادی داشته باشید.
  • تمام آزمایش هایی که پزشک برای شما تجویز می کند، انجام دهید و نتایج آن را در اختیار جراح قرار دهید.
  • قبل از عمل ماموپلاستی، مشروبات الکلی و دخانیات را کنار بگذارید.
  • دارو هایی که باعث رقیق شدن خون می شوند را کنار بگذارید.
  • شب قبل از عمل دوش بگیرید و 8 ساعت قبل از انجام عمل، چیزی نخورید.

از مهم ترین مراقبت های بعد از ماموپلاستی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• چند روز اول بعد از انجام جراحی، ممکن است درد هایی به سراغ شما آید. برای آرام شدن این درد ها باید از دارو های تجویز شده توسط پزشک استفاده کرد.
  • تا دو هفته بعد از عمل نباید فعالیت جسمی سخت داشته باشید. حتی بعد از دو هفته نیز بهتر است اجسام سنگین بلند نکنید تا روند بهبودی شما کامل شود.
  • بعد از برداشتن پانسمان گاز ، حتما از سوتین های مخصوص جراحی استفاده کنید.
  • بعد از دو روز می توانید به حمام بروید. فقط به یاد داشته باشید که سینه و قسمت های بخیه را تنها با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.

موارد منع انجام جراحی ماموپلاستی

خانم هایی که باردار و شیرده هستند نباید در این دوران اقدام به انجام عمل زیبایی کوچک کردن سینه کنند. زیرا ممکن است سلامت جنین و مادر در حین عمل به خطر بیفتد. به همین سبب به خانم ها پیشنهاد می شود که انجام این عمل زیبایی را به زمان دیگری موکول کنند.

افرادی که از بیماری های خود ایمنی رنج می برند نباید از این عمل جراحی استفاده کنند.

خانم ها و آقایانی که با بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی روبرو هستند نمی توانند از عمل جراحی ماموپلاستی استفاده کنند.

هزینه جراحی ماموپلاستی

هزینه عمل ماموپلاستی به مولفه های مختلفی وابسته است به همین سبب نمی توان قیمت دقیقی برای آن بیان کرد. این افراد می توانند با مراجعه به مطب دکتر کامبیز ایزد پناه فوق تخصص جراحی پلاستیک و انجام معاینه ها، از میزان هزینه ی آن آگاه شوند. همچنین می توانند این جراحی را همزمان با پروتز سینه و لیپوماتیک شکم پهلو انجام دهند تا علاوه بر زمان در هزینه ها نیز صرفه جویی کنند.

دکتر کامبیز ایزدپناه

دکترکامبیز ایزدپناه

فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی و دارای بورد فوق تخصصی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی بیمارستان 15 خرداد (بیمارستان مادر جراحی پلاستیک ایران)